Vintermössmärke... njae... (Järnvägspersonal)

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Friday, March 06, 2009, 23:02 (5502 dagar sedan) @ Kurt G Möller

För den tvivlande har jag plockat fram cirkulär no 420 utfärdat den 1 dec 1874 och återger följande utdrag in extenso
Med stöd af paragraf 16 i Kongl. Maj:ts förnyade nådiga aflöningsreglemente af den 23 okt. 1874 , vill Styrelsen härmed föreskrifva ,att samtlige lokomotivförareförmän,lokomotivförare,eldare och eldarelärlingar skola på statens jernvägstrafiks bekostnad förses med följande uniformspersedlar;nemligen:
Uniformsmössa af blått kläde med svart läderskärm,kokard af blå emalj och silfver samt med gradbeteckning, bestående af fyra smala silfvergaloner för lokomotivförareförmän, tre för lokomotivförare, två för eldare och en dylik galon för eldarelärling - och
till bruk under den kallare årstiden:
Uniformsmössa , försedd med pälsbräm, samt pels af blått kläde med foder af svart fårskinn,svart pelskrage samt två rader af uniformsknappar af ljusgul messing;
allt enligt fastställda modeller.
Vad som var nytt den 1 jan 1901 ,och som man ondgjorde sig på var emaljmärket med de tre kronorna. Man förespråkade att även maskinavd personal skulle ha ett förgyllt bevingat hjul istället,som högre tjänstemän hade. Nu vet vi att så blev fallet 1909. Jag skulle ju heller aldrig skrivit mitt förra inlägg om jag inte hade haft så att säga rejält på fötterna:-) Sune


Hela tråden: