Nu svär jag väl i kyrkan (Fordon: lok)

av Conny Sernfalk, Friday, March 06, 2009, 23:20 (5529 dagar sedan) @ HP

På vilka grunder är det mer GDJmf:s ansvar än JVM?. Kanske denna fråga har avhandlats internt mellan berörda parter. Själv har jag inga kunskaper om eventuella försök som gjorts att rädda loket. Detta är enbart ett tyckande från mig såsom utomstående som värnar om loket som i mitt tycke kanske det mest prioriterade av kvarvarande lok som förfaller ute.
JVM har utbytesobjekt och möjlighet till inomhusförvaring (steg 1 i ett bevarande = loket kommer inomhus). Jag är medveten om JVM:s begränsade möjlighet till inomhusförvaring och att man inte äger loket. Men detta är också en prioriterings- och resurs fråga.

Grundfrågan är väl om G9 1842 är av ett nationellt intresse (som talar för JVM:s ansvar) eller enbart ett lokalt intresse (som talar för intresse från GDJmf) För bägge är väl både ekonomiskt och möjlighet till inomhusförvaring en resurs och prioriteringsfråga. Jag skulle iaf hävda att det både är ett nationellt och lokalt intresse då antalet bevarade godstågslok är ytterst få och inget motsvarande godstågslok finns bevarat av JVM


Hela tråden: