Frågor om gamla 1-klass och vem som hade det? (Järnväg allmänt)

av Lennart Petersen, Tuesday, June 22, 2021, 00:17 (1031 dagar sedan) @ HP

Hej, jag har en fråga om gamla 1-klass, alltså innan 1956. Och med frågan avser jag sittvagnsresande, inte sovvagnsdito.

SJ hade ju tre klasser en gång i tiden, men på slutet var dagresande i 1 klass begränsat till vissa linjer, bland annat i vagn litt Bo4b, där två kupéer var möjliga att boka som 1 klass (fyra resenärer istället för sex), fram till 1956 verkar det som (bekräfta eller dementera gärna).

Men när blir det impopulärt att åka 1 klass = när vek sig marknaden till förmån för 2 klass?

Och vad styrde vilka klasser en privatbana hade? Koncession? Aktieägare (som ville åka 1 klass), eller en tänkt marknad?

Fanns det något i koncenssionen som tvingade en bana med allmän persontrafik att ha både 2 och 3 klass, medan 1 klass var mer valbart?

Mvh Henrik R

De sista årtiondena fanns 1kl sittvagn i mycket få tåg och det förefaller som att en del av dem var internationella tåg så det kan väl ha varit något man kom överens vid någon trafikkonferens, exempel Köpenhamn-Oslo varav följde att privatbanorna BJ och DJ hade 1kl.
Några som var berättigade att åka 1kl var statstjänstemän i högsta traktamentsklass A och de lär ha dominerat i 1kl sitt.
I övrigt var ju 2kl så bekvämt och med generösa utrymmen att det inte fanns någon vettig anledning att betala 50% mer.
Den absoluta lejonparten av 1kl resande som fanns var ju i sovvagn där det betydde kupé för en person.
För detta var efterfrågan så stor att man fortsatte men nu blev det i stället ett singeltillägg ovanpå 1kl biljett så man betalade ungefär lika mycket som i gamla 1kl sovvagn.
De små 600mm banorna hade bara 2 och 3kl men en liten underlig krumelur blev MJ Munkedals Järnväg som märkte upp sin finare avdelning i en vagn som 1kl för att imponera (?) på besökare.
Proportionerna mellan 2och 3kl på de små privatbanorna syns i statistiken och man kan gissa att för många var gamla 2kl en dålig affär med rätt tomma kupéer .
Som ännu en liten krumelur kan ju även tilläggas att museibanan ÖSLJ sedan förra året bara säljer 3kl biljetter. Fortfarande finns vagnar med 2kl men alla får sitta där. Den omsorgsfullt förda statistiken på,banan förenklas lite med detta, 2018 såldes t.ex 1 biljett T.o.r 1/2 pris 2kl Läggesta Nedre-Taxinge,


Hela tråden: