Vintermössmärke... njae... (Järnvägspersonal)

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Friday, March 06, 2009, 23:29 (5528 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Beträffande skicket så är det nog så att det är ett märke som legat i någon låda i många år, eller tillhört en samlare,jag har själv sett flera sådana.
Det har ju en gång funnits flera tusen om man ser till alla de olika graderna och en hel del har övervintrat på olika ställen.Det gäller bara att locka fram dem. Alla de gamla måtten bygger ju på linier och tum skalan och en linie var nära nog 3 mm.Noga räknat 1,01 linie var 3 mm. enligt Svenska meterboken utgiven av Karl Lindstedt Revisor i Lifförsäkrings-aktiebolaget Nordstjernan. tryckt 1883 ,och som skulle hjälpa svenska folket att förstå de nya måtten.Rekommenderas då den beskriver de mest okända mått som fanns i forna tider. Därav kommer också de något udda mått på tränsar , som vi kanske tycker idag.
Tilläggas kan att BJ hade också en blå emaljerad knapp där loket var ersatt av BJ s märke och under bostäverna BJ. Försilvrat då och försedd med nål av patentnålsstuk på baksidan. Det har nog i tiden legat samma som SJ omdiskuterade knapp.Jag fick det i ett paket med gamla märken för närmare 40 år sedan,och som Olle Nordling hade räddat till eftervärlden när man röjde i Åmål.En sådan knapp finns också på tavlan på Jvg muséet om jag ej minns fel. Ja det var lite om mycket.Nu blir det en deckare på DVD Sleep Well:-) Sune


Hela tråden: