Tågfärjor med direktvagnar innan Kungsleden 1909? (Järnväg allmänt)

av johanmmolin, Tuesday, June 22, 2021, 20:10 (1038 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Tack för kompletteringar Lennart och Ola!

Den danska boken skriver inte något om någon Hässleholmsvagn 1902, endast om 1-2 kl svensk personvagn till Göteborg via Kystbanen och en annan motsvarande svensk personvagn via Hillerød och Helsingør, också till Göteborg. Men det hade tidigare omtalats danska tvåaxliga vagnar som fördes över Sundet till Hälsingborg.

När det gäller Boulevardbanen var det tydligtvis så att DET ENA spåret av det blivande dubbelspåret togs i bruk 1917. Men det var besvärlig tågföring: Kystbanen var svårt belastad, och till och från Malmö fördes enbart post- och resgodsvagnar (tydligtvis pga minrisken i Öresund).

Så det verkar ha varit först 1921 när Boulevardbanen fick dubbelspår på riktigt som det blev en väsentlig förbättring av alla förbindelser, genom att då kom samtliga såväl nord- som sydgående tågförbindelser från Köpenhamn sitt ursprung på Hovedbanegaarden.
Trängseln på Kystbanen medförde dock att dagtåg till Kritiania åter blev möjligt att framföra fr o m 1923 (då blev det äntligen färdigställt dubbelspår mellan Rungsted och Snekkersten!).


Hela tråden: