Varningsskylt på Udg (Järnväg allmänt)

av johanmmolin, Thursday, June 24, 2021, 00:06 (1030 dagar sedan) @ johanmmolin

Varför då anmärka på detta?

Humaniora står inte särskilt högt i kurs i Sverige i dag, vilket vi dagligen och stundligen får bevis på. Men man ska akta sig för att agera språkpolis, oavsett hur det skriker i öronen "fel, fel, fel!". Oftast när man påpekar språkliga felaktigheter så riktas kastandet av ruttna tomater mot en själv för att man har varit impertinent nog att påpeka att det som skrivits språkligt sett inte kan vara rätt. Bättre alltså att bära sitt lidande inom sig, likaså sin sorg över språkligt förfall.

MEN;

här är det frågan om att hitta den exakta texten på en skylt, sannolikt för att avbilda densamma i en modellskala, om jag känner den gode Bo rätt.

Då är det förstås viktigt att texten blir så riktig som det över huvud taget är möjligt.
I just det sammanhanget skorrar givet förslag illa. Det kan förstås ha två orsaker.

Den ena är att tolkningen av vad som står på skylten är felaktig, inte minst för att språkhanteringen är helt felaktig.

Den andra möjligheten är att den som låtit trycka skylten inte har bättre språkförståelse än så, och att tolkningen därför är riktig, men att den som låtit tillverka skylten varit mindre vetande.

Vilket av alternativen är riktigt? Eftersom vi inte kan veta det så skulle jag vilja tillråda BJ en viss försiktighet i tolkningen av skylttexten.

No offense intended, men skulle jag gissa så tror jag att när det gäller att skriva byråkratiskt fikonspråk (presens particip i det här fallet) så var man kunnigare förr.

Och för den som känner sig som språkpolis-aspirant så rekommenderas en utomordentligt rolig bok om hur man utbildar sig till just språkpolis, skriven av Sara Lövestam.

Och ja, efter semikolon skriver man liten bokstav. (Och man ska helst inte börja meningar med "och" ...)


Hela tråden: