Vintermössmärke... nä, stopp... (Järnvägspersonal)

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Saturday, March 07, 2009, 10:14 (5528 dagar sedan) @ Kurt G Möller

För att undvika alla spekulationer om bredden på tränsen frågade jag helt enkelt säljaren om han ville mäta upp den för mig.Svaret kom i morse och han meddelade mig att den är 5 mm.Det är nog också det smalaste man kan tillverka med DEN MÖNSTERSTRUKTUREN.Det 3 mm band som SJ införde från och med 1909 har ett helt annat mönster.Militären har f.ö nedtill 4 mm på sina äldre pälsmössmärken- jag har mätt på egna märken nu i morse- men de är vävda på annat sätt. Dessutom är det blå emaljerade märket med de tre kronorna just det märke ,som väckte så mycket förargelse kring sekelskiftet hos lokmännen,då de dels ville att loket skulle vara kvar,(det var det som blev utbytt mot den beramade knappen,) - för att visa allmänheten att här kom minsann inte vem som helst,utan en som kunde föra ett lokomotiv- dels att man ville ha ett förgyllt vinghjul i mössan ,som den högre tjänstemannakåren hade.
Det var ju inte heller en liten fjuttinsändare i lokmanna tidningen , NEJ! den upptog en och en halv A4 sida (kvarto på den tiden). Jag beklagar att jag råkat trampa någon på tårna, men den som tar åt sig har endast sig själv att skylla , om han inte är tillräckligt påläst i ämnet. :-) Sune


Hela tråden: