TGOJ stålpersonvagnar (Fordon: lok)

av Hans Broman, Saturday, March 07, 2009, 14:58 (5527 dagar sedan) @ IngvarH

TGOJ personvagnar har sedan 1900-talets början framförts i genomgående tåg på
sträckan Örebro-Frövi-Västerås-Stockholm, där varje bana skulle tillhandahålla
det antal vagnar som svarade mot antalet km tåget framfördes på resp. bana.
Sedan elektrifieringen 1947 dock mestadels SJ vagnar i de genomgående tågen.
TGOJ stålvagnar användes oftast i relationerna Stockholm-Eskilstuna, Sala-
Västerås-Eskilstuna-Norrköping. Dock kunde man se dessa vagnar även på andra håll
i landet så länge det fanns tillräckligt antal av samma sorts fordon, så
att de kunde användas i samma omlopp så att likformighet i platsbokningssystemet
kunde upprätthållas.

TGOJ stålpersonvagnar användes uteslutande på TGOJ egna sträcka Flen-Eskilstuna-
Kolbäck, mycket sällan i de persontåg som framfördes Flen-Nyköping-Oxelösund och
aldrig på sträckan Frövi-Ludvika.
På sträckan Frövi-Köping kunde de ingå i de genomgående tågen Örebro-Stockholm.


Ursäkta, jag förstår inte riktigt: användes vagnarna uteslutande på Flen-Eskilstuna-Kolbäck eller också på andra håll. Det verkar finnas en motsägelse i det du skriver eller också är det bara jag som är lite trögtänkt (förmodligen...:-D ).

Christer menar att Flen - Kolbäck var den enda TGOJ-sträcka där TGOJ:s stålpersonvagnar användes i TGOJ-tåg. (Så när som på att de kunde förekomma i SJ-tåg på TGOJ-sträckan Köping - Frövi.)


Hela tråden: