Frågor om färgsättning av SRJ-vagnar invändigt, Thomas Tell? (Fordon: vagnar)

av Ante Svensson II, Tuesday, July 06, 2021, 21:57 (1017 dagar sedan) @ Thomas Tell

Jag tror att det inte nödvändigtvis var tunga policybeslut bakom färgsättningen i interiören, utan att "Boström/Brantsberg/Kroon tyckte att.... och då blev det...". Med andra ord kunde dagshumöret hos verkstadsledning eller lagbasar väga in.


Jag tror inte en sådan "liten" järnväg som SRJ med en verkstad skrev några direktiv om målning.
Men när SJ tog över fanns direktiv. Beiga avdelningar med benvita innertak var ju bestämt hos SJ när de tog över. Resgodsvagnar var då grå invändigt hos SJ.
Men sen var det nog som Bobo skriver. Men att komma ihåg när det sen ändrades är värre.
/tell

I o f s. Men vi har konstaterat samma gula/bruna färg på SRJ 22, 64 och 66 samt någon av träburkarna. Vilket pekar på att detta var något mer än enstaka målningar av enstaka fordon. På 66 skrapades ned genom färglagren och vi hittade samma målning som ULJ gjort på 22. Samma sak med 64. Det är egentligen det som fått mig att misstänka att det fanns en design som i a f ett antal fordon fick någon gång.

Ante


Hela tråden: