MRO protokoll - moms och fastighetsskatt (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Stig Lundin, Saturday, March 07, 2009, 17:40 (5528 dagar sedan) @ Lars Johansson

I mitten på 1990-talet tittade vi på fördelar respektive nackdelar med att momsregistrera sig. Vi hade då kontakt med Skattemyndigheten för att diskutera frågan. Du var ju då själv inblandad i detta, Stig.

Det var 1996-1997 som vi undersökte detta inom AGJ. Klart att jag var inblandad, eftersom det var jag som skötte AGJs kontakter med Skattemyndigheten i denna fråga.

Den information som vi då fick var att om vi momsregisterade oss så riskerade vi att Skattemyndigheten skulle titta på vårt fastighetsinnehav (som är ganska omfattande då järnvägen består av många små fastigheter) och risken fanns då att man skulle klassa om fastigheterna så att dessa skulle bli belagda med fastighetsskatt. Vi kan idag konstatera att detta var en felaktig information vilket vi även påpekat för Skatteverket i samband med senare diskussioner.

Jag har inte något minne av att vi diskuterade fastighetsskatt på AGJs fastigheter när jag talade med Skattemyndigheten om eventuell momsregistrering för AGJ. Vid denna tid, 1997, arrenderade AGJ fortfarande järnvägen av SJ och det förefaller inte särskilt troligt att Skattemyndigheten ville ta ut skatt av SJ. De enda fastigheter som AGJ då var lagfaren ägare till var föreningshuset i Anten och Kvarnabohallen.
Järnvägen bestod inte av många små fastigheter, utan det var till en början en 129 km lång "orm" från Göteborg till Skara. Därifrån har avstyckning skett sedan järnvägen lagts ner. Linjen från Brobackatunneln till Gräfsnäs banvaktsstuga utgjorde [b]en[/b] närmare 13 km lång fastighet.
På något vis verkar det som att man blandat samman begreppen inom AGJ.


Detta gjorde oss dock under ett antal år avvaktande till det här med momsregistrering, då vi inte ansåg oss helt insatta i frågan och vad detta indirekt kan medföra.

Vi läser i AGJs styrelseprotokoll från 1997-07-27 § 45: ...."Skattemyndigheterna anser oss inte momsredovisningsskyldiga då vi klassas som allmännyttig förening. Frågan anses därmed för utagerad för AGJs del." ...
Det var först när ULJ lyckades få igenom att bli momsregistrerad som frågan blev aktuell på nytt,


Idag erlägger AGJ fastighetsskatt för 2 fastigheter. Merparten av våra fastigheter idag är klassade så att fastighetsskatt ej behöver erläggas.

För vilka fastigheter erlägger AGJ fastighetsskatt?


Hela tråden: