Södra Sandby stationshus med personal (Byggnad)

av Olof W, Thursday, July 08, 2021, 10:31 (1024 dagar sedan) @ goran.tidstam@telia.com

Så här skriver Mats Linde i boken Järnvägsstationer i Skåne från 1975 (ISBN 91-7266-019-8)

Malmö - Ystads järnväg byggdes 1874 under stark ekonomisk press.
...
Man valde att bygga en liten vinkelstation som lätt gick att bygga till.
...
Vinkelstationen befanns vara en praktisk lösning för små mellanstationer, och den användes av flera skånska banor.
...
Östra Skånes Järnvägar utveklade för sin linje Everöd - Brösarp (1900) vinkelstationen till en tvåvåningsstation. Efter behov byggdes stationen med en eller två flyglar längs banan. Stationerna försågs med halvvalmade tak efter danska förebilder, och resultatet blev den kanske trivsammaste skånska stationstypen.

ÖSJ:s typstation anammades av tre av de sist anlagda banorna i Skåne: Lund - Revinge -Harlösa (1905), Kävlinge - Harlösa - Sjövbo (1906) och Kävlinge Barsebäck (1907).

Det är för mig okänt om det fanns någon arkitekt eller om ritningarna utarbetades av en byggmästare.

De halvvalmade taken var och är vanliga i Danmark. Vad jag vet har de ingen praktisk funktion mer än att de ger ett bättre skydd för gavelspetsen än om man dragit gaveln ända upp i nock.

/Olof


Hela tråden: