Rc3 1061 - som tågmästaren upplevde det. (Järnväg allmänt)

av Cargoman, Saturday, July 10, 2021, 16:57 (993 dagar sedan) @ -ch-

Det var tåg 86 1978-03-18, och jag tjänstgjorde som Tågmästare på tåget. När vi var på väg in i Brunflo reste jag och kollegan oss upp för att gå ut i tåget och ropa ut Östersund.
Strax innan stationshuset blev det en kraftig inbromsning och några sekunder senare en stöt. Vagnen vi hade tjänstekupén i, en B15b, spårade ur och hoppade fram på slipersen. Alla sitt- och ryggdynor och liknande lossnade, och hela kupén blev fylld med en vitaktig dimma av allt gammalt damm som for omkring.
Våra blå uniformer blev blåvita av dammet.
När vi stannat gick kollegan framåt för att se hur det gått för föraren, och jag tog hand om de resande i tåget. Ingen blev dock skadad. Den främsta vagnen följde loket ner i diket men var som tur var en vagnorder, alltså en tom vagn.
Dagen efter körde jag ut till Brunflo för att se hur det gick med uppröjningen. Loket, som efter kollisionen med trailern som var lastad med tunga järnplåtar gled fram i diket liggande på ena sidan, var då upplyft. Jag tog två bilder vid tillfället.

[image]

Man kan se främsta vagnen i diket en bit bakom loket. Jag har för mig det var en AB3.

[image]

Kontaktledningsstolpen skar som en kniv bort plåten ovanför buffertbalken/hyttgolvet.
Olle hade tur som sprang in på rätt sida i maskinrummet, den snabbaste vägen så att han slapp runda förarstolen. Han var också där dagen efter för att ta hand om sina tillhörigheter, och var mest bekymrad för att han inte kunde hitta sin transistorradio! Den tillknycklade kaffemuggen hade han sedan på bokhyllan där hemma som minne efter händelsen.


Hela tråden: