Tidningsförsäljning ombord? (Anslagstavla, resor mm)

av Lennart Petersen, Sunday, July 11, 2021, 20:14 (1013 dagar sedan) @ Arne

Jag minns från 1958 - 1959 att det var tidningsförsäljning ombord på tågen. En yngre man gick omkring med en stor väska på magen och sålde. Naturligtvis var det dags- och kvällstidningar. Men även serietidningar och veckotidningar. Jag har ett minne av någon tidning som hette "Kriminaljournalen" eller något liknande (?) Jag köpte den inte själv, men någon i min närhet borde ha gjort det eller om det var ett kvarlämnat exemplar?
Kan det ha varit Pressbyrån som stog för försäljningen? Och hur länge pågick den?


Förmodligen var det Sonny du såg. Från början hade Pressbyrån tidningsförsäljning ombord på tågen och Sonny var en av säljarna.
När Pressbyrån lade ner tog han över i egen regi. För att slippa kånka på väskan utvecklade han själv en kärra som var lätt att ta ombord. Han byggde om en flakmoppe med ett skåp framtill som var målat som ett Rc-lok (och skiftade littera och nummer i takt med att det kom nya Rc-lok). Arbetsdagen började med att Sonny med moppen hämtade de nyutkomna kvällstidningarna (han var noga med att framhålla att :ni på tågen får läsa dem först. Moppen parkerades på Stockholm C och sedan åkte han i en finurligt uttänkt slinga med många tågbyten söderöver . Sonny prioriterade 2kl före 1kl som han tog sist om det hanns merd. Skälet för det var helt enkelt att han sålde mycket mer i 2kl, inga andra skäl. Han jobbade på tågen fram till vanlig pensionsålder och pensionerade sig. Efter en tid som pensionär dog han för några år sedan. På fritid var han även en intresserad av att bygga modelljärnväg och något av detta finns donerat på Jvm


Byggde Sonny inte också dioramor i skala H0 av sådana kända järnvägsolyckor som den vid Getå och den i Ställdalen?

Ja det är ju mj det också och det är detta som finns någonstans i järnvägsmusei samlingar .
Vet dock inte om dioramorna funnits i de publika utställningarna.


Hela tråden: