Semaforer som blocksignaler? -- forts. (Signaler/säkerhet)

av Ulf Pålsson, Monday, July 12, 2021, 12:26 (1011 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

forts.

Så tillbaka till ursprungsfrågan: ”Har semaforer använts som blocksignaler i Sverige? Och i så fall, var de ’bevakade’?” Jag svarar så här: Nej, formellt sett inte, eftersom termen ’blocksignal’ infördes först 1955/1959, och som blocksignal har sedan dess bara huvudljussignaler använts.

Om frågan däremot omformuleras: ”Har semaforer använts som infartssignaler vid blockposter i Sverige?” blir svaret lite olika:
1. Ja , vid de blockposter som var förgreningspunkter. Det fanns sådana blockposter med semaforer, och de var bevakade av en platsvakt/tågvakt/tågexpeditör (olika benämningar har använts). Det kunde finnas manuell linjeblockering till angränsande station/blockpost, eller inte.
2. Ja, vid de blockposter som utgjordes av tillfälligt uppgraderade lastplatser. Ingen linjeblockering fanns.
3. Nej, blockposter vars enda syfte var att utgöra ”tåggräns” mellan två stationer har inte funnits med semaforer. (Dock något osäkert beträffande Bromsten.)
/up


Hela tråden: