Semaforer som blocksignaler? -- Gamla signalen allt väl (Signaler/säkerhet)

av Stefan Isaksson, Monday, July 12, 2021, 20:39 (1016 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Det här får mig att fundera på en gammal fråga som du och jag diskuterat tidigare på forumet, nämligen den år 1876 avskaffade signalen "allt väl eller signalens hvita sken".
Jag vill minnas att vi enades om att det inte finns någon känd plats där signalen användes utan det var alltid "varsamhet eller signalens gröna sken" som användes (därav avskaffandet).

Sedan dess har jag läst en skildring av en olycka på London North Eastern Railway där ett upphinnande tåg körde in i ett godståg som avsågs växlas undan för att lämna fri väg. Upphinnande tåg hade passerat två (block)signaler ställda i stopp, men på grund av nedisning av vajrarna visade semaforerna en mellanställning mellan stopp och allt väl. Eftersom det var på natten var det nattsignalen som gällde och visat sken mot tåget var vitt. Det framgick av beskrivningen att semaforerna endast kunde visa nattsignalerna vitt och rött.

Eftersom de äldsta bestämmelserna var påtagligt brittiskinspirerade så slår det mig att signalen allt väl/det vita skenet avsågs användas just i blocksignaler men att eftersom svenska järnvägar var enkelspåriga (till skillnad från brittiska, där dubbelspår blev vanligt tidigt) med gles trafik så installerades inga blocksignaler och signalen allt väl blev därför hypotetisk, tills SJ tog konsekvenserna av detta och avskaffade den.

SI


Hela tråden: