Semaforer som blocksignaler? -- Gamla signalen allt väl (Signaler/säkerhet)

av Richard Loe, Monday, July 12, 2021, 20:53 (1012 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Det här får mig att fundera på en gammal fråga som du och jag diskuterat tidigare på forumet, nämligen den år 1876 avskaffade signalen "allt väl eller signalens hvita sken".
Jag vill minnas att vi enades om att det inte finns någon känd plats där signalen användes utan det var alltid "varsamhet eller signalens gröna sken" som användes (därav avskaffandet).

Sedan dess har jag läst en skildring av en olycka på London North Eastern Railway där ett upphinnande tåg körde in i ett godståg som avsågs växlas undan för att lämna fri väg. Upphinnande tåg hade passerat två (block)signaler ställda i stopp, men på grund av nedisning av vajrarna visade semaforerna en mellanställning mellan stopp och allt väl. Eftersom det var på natten var det nattsignalen som gällde och visat sken mot tåget var vitt. Det framgick av beskrivningen att semaforerna endast kunde visa nattsignalerna vitt och rött.

Nja, då har du kanske missförstått skildringen lite. Det fanns och finns inga särskilda nattsignaler som gällde för brittiska signaler, men det finns ljussken som alltid visas i samband med semaforen. Det som måste ha hänt var att det upphinnande tåget körde förbi en försignal och en blocksignal, där båda signalerna visade nedfälld arm och grönt sken pga nedisning (dvs försignalen visade Vänta Kör, och blocksignalen visade Kör). Försignalen borde ha visat gult sken, dvs Vänta Stopp, och blocksignalen rött sken, dvs Stopp, och båda borde ha visat detta i samband med horisontell arm (semaforarmarna har lite olika utformning beroende på om dom är försignaler eller blocksignaler).

Eftersom de äldsta bestämmelserna var påtagligt brittiskinspirerade så slår det mig att signalen allt väl/det vita skenet avsågs användas just i blocksignaler men att eftersom svenska järnvägar var enkelspåriga (till skillnad från brittiska, där dubbelspår blev vanligt tidigt) med gles trafik så installerades inga blocksignaler och signalen allt väl blev därför hypotetisk, tills SJ tog konsekvenserna av detta och avskaffade den.

SI

Det kan också ha haft med ekonomi att göra. Det brittiska systemet, med bemannade blockplatser, är dyr i drift även om du kan "switch out" mindre viktiga blockposter när trafiken är gles. Ut det perspektivet är systemet med tåganmälan billigare och enklare.


Hela tråden: