Stålgjutna cylindrar (Järnväg allmänt)

av Thomas K Ohlsson, Monday, July 12, 2021, 20:55 (1018 dagar sedan) @ Richard Loe

länken redogörs för att det ska stålgjutas cylindrar till ett ånglok. Att det förekom stålgjutna cylindrar i Amerika var bekant men i Europa? Kanske gjordes det i Tjeckoslovakien?

Men nu ska det stålgjutas cylindrar för ånglok i England.


Inget nytt för britterna. De första brittiska ångloken med stålgjutna cylinderblock var Oliver Bulleid's litt MN lok för Southern Railway. Detta gjordes för att spara vikt, och var mer viktigt på de senare och något mindre litt BB loken. Även om cylinderblocken var gjutna i stål så kunde andra delar vara gjutna eller smidda i järn eller andra metaller.

Notera att den mest lämpliga översättningen av ordet "fabricate" i artikeln är konstruktion eller sammansättning (av komponenter). Själva metoden för konstruktion är den normala för brittiska ånglok, dvs cylinderblocken fästs i ramverket antingen genom att svetsas eller med bultar. Den sk monoblock konstruktionen förekom inte vad jag vet i brittiska ånglok.


Det är kanske lite förmätet att korrigera Mr Loe:s översättning, men jag anser ändå att en bättre översättning av 'fabricate' är 'tillverka'...

regards
Mr Ohlsson


Inte i den här kontexten. Hade artikelförfattarna menat tillverka hade dom använt ordet "manufacture".

Jag har faktiskt svårt att se att verbet 'fabricate' explicit innebär 'såtta samman /av rflera förtillverkade makinelement/. 'Fabricate' torde vara en mer generisk term med en vidare betydelse.
Men jag är ju blott en enkel byggnadsingenjör - det kanske finns en 'ångloksterminologi' som skiljer sej från generellt språkbruk...

/TKO


Hela tråden: