Elmotordrivna semaforer och linjeblockering (Signaler/säkerhet)
Tack för den mycket intressanta informationen!
I SJ:s 75-årsskrift från 1906 (band 2 sid 302)står det att läsa om att automatisk linjeblockering med spårledningar infördes första gången på SJ år 1921 på sträckan Norsholm-Kimstad.Anläggningen omfattade en blocksträcka på ca 1200 m i vardera spåret. Signalerna var inledningsvis elmotordrivna semaforer.
Är det en "slamkrypare" som jag har upptäckt här?
Jag läser precis samma bok, "Statens Järnvägar 1906-1931", band 2, s.302. Längst ner på sidan står: "Sträckan (Malmö-Arlöv) var tidigare försedd med manuell linjeblockering med tvenne bemannade mellanblockposter." Detta var installerat före/till 1906 (s 301). Här är det rimligen fråga om semaforer, och kanske inga växlar?
Norsholm-Kimstad med automatisk linjeblock (1921), semaforer och en enda blocksträcka borde väl innebära att det inte var någon separat mellanblockpost?