Stålgjutna cylindrar (Järnväg allmänt)

av Richard Loe, Monday, July 12, 2021, 23:01 (990 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

länken redogörs för att det ska stålgjutas cylindrar till ett ånglok. Att det förekom stålgjutna cylindrar i Amerika var bekant men i Europa? Kanske gjordes det i Tjeckoslovakien?

Men nu ska det stålgjutas cylindrar för ånglok i England.


Inget nytt för britterna. De första brittiska ångloken med stålgjutna cylinderblock var Oliver Bulleid's litt MN lok för Southern Railway. Detta gjordes för att spara vikt, och var mer viktigt på de senare och något mindre litt BB loken. Även om cylinderblocken var gjutna i stål så kunde andra delar vara gjutna eller smidda i järn eller andra metaller.

Notera att den mest lämpliga översättningen av ordet "fabricate" i artikeln är konstruktion eller sammansättning (av komponenter). Själva metoden för konstruktion är den normala för brittiska ånglok, dvs cylinderblocken fästs i ramverket antingen genom att svetsas eller med bultar. Den sk monoblock konstruktionen förekom inte vad jag vet i brittiska ånglok.


Det är kanske lite förmätet att korrigera Mr Loe:s översättning, men jag anser ändå att en bättre översättning av 'fabricate' är 'tillverka'...

regards
Mr Ohlsson


Inte i den här kontexten. Hade artikelförfattarna menat tillverka hade dom använt ordet "manufacture".


Jag har faktiskt svårt att se att verbet 'fabricate' explicit innebär 'såtta samman /av rflera förtillverkade makinelement/. 'Fabricate' torde vara en mer generisk term med en vidare betydelse.
Men jag är ju blott en enkel byggnadsingenjör - det kanske finns en 'ångloksterminologi' som skiljer sej från generellt språkbruk...

/TKO

Nu är det här inte ett språkforum (åtminstone inte den typen av språkforum), men rent generellt så har brittisk engelska många fler ord än svenska och meningsskillnaderna kan vara rätt subtila. Det är därför kontexten är viktig. Och inte den här kontexten har man använt order fabricate i meningen sätta ihop av andra delar/komponenter.

För att ta ett exempel som du som byggnadsingenjör skulle känna igen. Många moderna svenska trähus kommer ju som ett slags byggsatts, där olika moduler sätts ihop på platsen för husbygget. Dom modulerna kan vara allt från en väg med ytterpanelen och innervägarna färdigmålade till en hel badrumsmodul. På brittisk engelska kallas sådana moduler för pre-fabricated, dvs dom är sammansatta i förväg.


Hela tråden: