Blockposten Sjölunda, med semaforer (Signaler/säkerhet)

av Ulf Pålsson, Tuesday, July 13, 2021, 00:06 (1016 dagar sedan) @ Oskar F

Jag läser - - - "Statens Järnvägar 1906-1931", band 2, s.302. Längst ner på sidan står: "Sträckan (Malmö-Arlöv) var tidigare försedd med manuell linjeblockering med tvenne bemannade mellanblockposter." Detta var installerat före/till 1906 (s 301). Här är det rimligen fråga om semaforer, och kanske inga växlar?

Ja, Järnvägsdata 2009 förser oss med info om manuell linjeblockering på dubbelspåret Malmö--Arlöv mellan oktober 1900 och juni 1925, då automatisk linjeblockering med huvudljussignaler infördes. De "tvenne mellanblockposter" som nämns i 75-årsskriften var Sjölunda och Malmö Ställverk II, säger Järnvägsdata. Ställverk II var en förgreningspunkt till/från godsbangården, kan man läsa sig till på Gunnar Ekevings Malmösidor, men Sjölunda var troligen utan växlar. Vid Sjölunda fanns alltså sannolikt mellan 1900 och 1925 det som efterfrågades i trådens ursprung: en blockpost som "bara" var till för tågföljden, som var bemannad och som hade semaforer(!), en för vardera riktningen för vänsterspår. (Detta modifierar alltså mitt svar från 2021-07-12 12:26, andra stycket pkt 3.)


Hela tråden: