Manuell linjeblockering upphörde 1968 (Signaler/säkerhet)

av Ulf Pålsson, Tuesday, July 13, 2021, 10:19 (1009 dagar sedan) @ D Olson

Den manuella linjeblockeringen Bromsten - Spånga försvann 1968, då automatisk linjeblockering togs ibruk. - - -

Javisst, 1968 var det, inget annat. Klantigt skrivfel av mig.

Avvecklingen av den sista manuella linjeblockeringen 1968 ledde till att SJ i säo:s utgåva 1973 slopade -- utöver termen 'manuell linjebockering' -- även termen 'automatisk linjeblockering' och kallade denna rätt och slätt bara 'linjeblockering', vilket ju gäller i dag.

Det förhållandet leder till -- har jag erfarit -- att ett antal svenska järnvägare/järnvägsintresserade tror att 'linjeblockering' i järnvägsvärlden i allmänhet bara betecknar något automatiskt fungerande och med hinderfrihetskontrollerande spårledningar, vilket alltså inte är fallet i många länder. Hinderfrihetskontroll kan saknas, och ersättas med endast kontroll av tågpassage, eventuellt kombinerat med visuell slutsignalkontroll. Och (automatisk) linjeblockering kan ha axelräknare i stället för hinderfrihetsspårledningar.

För övrigt så levde termen 'manuell linjeblockering' inte så länge i säo; den infördes 1959. Fram till 1959 var Säo-termen 'icke-automatisk linjeblockering'.
/up


Hela tråden: