Elmotordrivna semaforer och linjebl. -- Norsholm--Kimstad (Signaler/säkerhet)

av Karlsson, Tuesday, July 13, 2021, 15:09 (1016 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

I SJ:s 75-årsskrift från 1906 (band 2 sid 302)står det att läsa om att automatisk linjeblockering med spårledningar infördes första gången på SJ år 1921 på sträckan Norsholm-Kimstad.Anläggningen omfattade en blocksträcka på ca 1200 m i vardera spåret. Signalerna var inledningsvis elmotordrivna semaforer.

Är det en "slamkrypare" som jag har upptäckt här?


- - -

Norsholm-Kimstad med automatisk linjeblock (1921), semaforer och en enda blocksträcka borde väl innebära att det inte var någon separat mellanblockpost?


Jag tror knappast att man kostade på sig en automatisk (mellan-)blockpost med semaforer halvvägs mellan Norsholm och Kimstad. Rimligen behövdes det inte någon sådan. Det var, tror jag, utfartssignalerna på resp. station mot vänsterspår som var "linjeblockerade" så länge sträckan till den följande stationen var upptagen.

Hur låg det till med den där sträckan, var det linjeblockering för normalspåret men manuell tåganmälan för Smalspåret? Utväxlades tåganmälan för alla tre spår var för sig?


Hela tråden: