Hdvsi redan 1966 (Signaler/säkerhet)

av Anders_W @, tisdag, juli 13, 2021, 15:45 (145 dagar sedan)

Huvuddvärgsignalen som vi känner den infördes formellt i och med 1973 års Säo (samtidigt med de gula hastighetstavlorna). Innan dess kunde dvärgsignaler som även användes för att reglera tågrörelser ha grönt/gröna sken (slutpunkt för vanlig tågväg) eller rött sken (slutpunkt för avkortad tågväg). I enklare ställverk kunde de också helt sakna kulörta sken.

Men tittar man på den här instruktionsritningen för Sundbyberg, som upprättades inför bytet till s.k. Cst-ställverk där, finns det dvärgsignaler med både rött och grönt sken (i mitten av ritningen, på spår 1 - 4 förbi godsbangården). Var detta måhända en nyhet med Cst-ställverken, eller fanns det särskilda skäl till att just dessa signaler blev extrautrustade? (I högra änden av sidotågspåren på personbangården har dvärgarna t.ex. bara grönt sken, dvärgarna för utfart från godsbangården likaså.)


Hela tråden:

 

powered by my little forum