Linjeblockering på (fd) SWB (Järnväg allmänt)

av Per Wirback, Tuesday, July 13, 2021, 17:12 (1017 dagar sedan) @ Anders_W

På [link=https://www.ekeving.se/b/swb/sub.html]Ekevings hemsida[/link] står att läsa att SWB ca 1933, när SJ hade byggt ut automatisk linjeblockering från Stockholm C till Solna/Hagalund, hakade på och satte motsvarande utrustning på sitt dubbelspår Tomteboda Övre - Sundbyberg. Detta var ett asymmetriskt linjeblock med linjedvärgsignaler på högerspår. På vänsterspår hade man dock tvåskens huvudljussignaler istället för de på dessa anläggningar konventionella strålkastarsignalerna.

I [link=https://www.jvmv2.se//forum/index.php?id=254405]en forumtråd tidigare denna vecka[/link] nämndes att man från Sundbyberg hade manuellt block med tyska blockfält mot Bromsten, och i Ekevings ritningsregister finns [link=https://www.ekeving.se/r/sr_SJ/K-M/Jvm1184_J5_-1057_blapp.jpg]ett ritningsutsnitt[/link] med en sådan blockapparat, med två blockfält.

På [link=https://www.ekeving.se/r/sr_SJ/K-M/Jvm1184_J5_-1467.jpg]denna ritning dat. 1965[/link] syns att man då hade kvar det asymmetriska linjeblocket på f.d. SWB Tomteboda Övre - Sundbyberg, liksom på de sedan tidigare statliga spåren mot Solna.

Detta föranleder några frågor från min sida:
[list]
[*]När byggdes linjerna närmast norr om Stockholm C om till symmetriskt linjeblock? (På ritningen från 1965 är symmetrisk signalering anordnad inom Stockholm C, vilket jag antar gjordes i samband med ställverksbytet.)
[*]Hur stort var det område där man använde tvåskens huvudljussignaler istället för strålkastarsignaler? (Av gamla översiktsritningar att döma härskade strålkastarsignalerna åtminstone från Ulvsunda N och norrut, och i söder gick gränsen vid Älvsjö S.)
[*]Var SWB:s fortsatta dubbelspår Sundbyberg - Spånga signalerat för enkelriktad trafikering ända tills det manuella blocket revs? (Ritningen av blockapparaten i Sundbyberg tyder på att det åtminstone var enkelriktad trafik på Sundbyberg - Bromsten.)
[*]Är någon bekant med hur det var på resten av SWB? Hade man någon sorts linjeblockering på de enkelspåriga linjerna, eller var det bara TAM som gällde?
[/list]

Tacksam för svar.

Fd SWB linjen användes någon gång under 1950 talet för prov med Amerikanskt linjeblock på sträckan Sundbyberg-Solvalla.
Det hela rörde sig om linjeblock och Code-spårledningar med hyttsignaler av Union Switch and Signals tillverkning av den typ som var vanlig på amerikanska huvudbanor, dvs väldigt likt vad som ungefär samtidigt installerades i Stockholms tunnelbana.

Närmare beskrivning finns i Lundbergs kompendium kapitel XXVI.


Hela tråden: