Linjeblockering på (fd) SWB (Järnväg allmänt)

av Per Wirback @, tisdag, juli 13, 2021, 17:12 (23 dagar sedan) @ Anders_W

Ekevings hemsida står att läsa att SWB ca 1933, när SJ hade byggt ut automatisk linjeblockering från Stockholm C till Solna/Hagalund, hakade på och satte motsvarande utrustning på sitt dubbelspår Tomteboda Övre - Sundbyberg. Detta var ett asymmetriskt linjeblock med linjedvärgsignaler på högerspår. På vänsterspår hade man dock tvåskens huvudljussignaler istället för de på dessa anläggningar konventionella strålkastarsignalerna.

I en forumtråd tidigare denna vecka nämndes att man från Sundbyberg hade manuellt block med tyska blockfält mot Bromsten, och i Ekevings ritningsregister finns ett ritningsutsnitt med en sådan blockapparat, med två blockfält.

denna ritning dat. 1965 syns att man då hade kvar det asymmetriska linjeblocket på f.d. SWB Tomteboda Övre - Sundbyberg, liksom på de sedan tidigare statliga spåren mot Solna.

Detta föranleder några frågor från min sida:

  • När byggdes linjerna närmast norr om Stockholm C om till symmetriskt linjeblock? (På ritningen från 1965 är symmetrisk signalering anordnad inom Stockholm C, vilket jag antar gjordes i samband med ställverksbytet.)
  • Hur stort var det område där man använde tvåskens huvudljussignaler istället för strålkastarsignaler? (Av gamla översiktsritningar att döma härskade strålkastarsignalerna åtminstone från Ulvsunda N och norrut, och i söder gick gränsen vid Älvsjö S.)
  • Var SWB:s fortsatta dubbelspår Sundbyberg - Spånga signalerat för enkelriktad trafikering ända tills det manuella blocket revs? (Ritningen av blockapparaten i Sundbyberg tyder på att det åtminstone var enkelriktad trafik på Sundbyberg - Bromsten.)
  • Är någon bekant med hur det var på resten av SWB? Hade man någon sorts linjeblockering på de enkelspåriga linjerna, eller var det bara TAM som gällde?

Tacksam för svar.

Fd SWB linjen användes någon gång under 1950 talet för prov med Amerikanskt linjeblock på sträckan Sundbyberg-Solvalla.
Det hela rörde sig om linjeblock och Code-spårledningar med hyttsignaler av Union Switch and Signals tillverkning av den typ som var vanlig på amerikanska huvudbanor, dvs väldigt likt vad som ungefär samtidigt installerades i Stockholms tunnelbana.

Närmare beskrivning finns i Lundbergs kompendium kapitel XXVI.


Hela tråden:

 

powered by my little forum