Semaforer som blocksignaler? -- forts. -- Öst-Ssu (Signaler/säkerhet)

av Anders Järvenpää, Wednesday, July 14, 2021, 13:52 (1010 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Linjeblockanläggningen med semaforer på sträckan Öst-Ssu var uppenbarligen i väsentlig grad utformad i enlighet med planschen i fråga. Man kan exempelvis jämföra med artikeln av telegrafmästare H. Forssberg på ss. 39-45 i The L. M. Ericsson Review, årg. 4, jan-mars 1927. Artikeln beskriver utförligt den nya anläggningen med ljussignaler men även den gamla beskrivs flyktigt och ett översiktsschema över den förefinnes i fig. 1 som ingår i artikeln i fråga.

Var god observera att Elektroingenjör S. Kullenberg vid S.R.J. använder begreppet automatisk blocksignal bl.a. i andra stycket på sida 116 och automatiskt blocksignalsystem i andra stycket på sida 117 i sin artikel Ny elektrisk signalsäkerhetsanläggning vid Stockholm Ö på ss. 114-117 i Ericsson Review No 4/1941. Med tanke på hur självklart Kullenberg använder begreppet blocksignal i sin text är det inte otänkbart att det användes mer allmänt vid S.R.J. vid den tiden. Det vore kanske bra om de personer som är mer insatta i dåtidens S.R.J.-terminologi och trafikföreskrifter skulle ta en närmare titt på saken.


Hela tråden: