Lite mer om färg (Fordon: vagnar)

av Sune Nylén, Friday, July 16, 2021, 07:35 (986 dagar sedan) @ Sune Nylén

Ja, det farligaste var de plastfärger som användes tidigare, och kanske ännu i viss mån, och som stänger inne vattnet. För kanske trettio år sedan skrevs det en del om husen i V Frölunda - stadsdel i Gbg - där man målat fönstren med det, och måste vidtaga omfattande reparationsarbeten. Man måste använda riktig linoljefärg spädd med riktig terpentin från kåda, och inte mineraldito som lacknafta, och med mineralpigment som t, ex. zinkvitt eller titanvitt som hindrar mögelsvampar att växa. Blyvitt svartnar i svavelhaltig luft. Förr fanns det kemikalieaffärer där man/jag kunde köpa behövliga ingredienser och riva ihop det själv.

För något eller några år sedan lade jag upp en artikel här med recept på godsvagnsfärg som BJ använde på 30 talet. Alla ingredienser bestod av mineralämnen som Kromrött dito gult, järnoxidrött , Kimrök (sotsvart) m fl. Sådan ämnen är motståndskraftiga även mot blekning och ger ett varaktig skydd i förhållande till kemiskt framställda s.k. anilinfärger. Jag åker då och då förbi BJs bangård vid Lärje och har länge iakttagit den intensiva blekning BJ Hg lok har genomgått, vilket är målat i två olika (fd) röda nyanser, och som nu förvandlats till en blek upplaga av sitt forna jag.


Hela tråden: