Vaför BoBoBo? (Fordon: lok)
Vad var fördelen med denna axelföljd?
Det var inte bara ASEA som byggde BoBoBo-lok, de fanns också i Italien och Japan, men det verkar ha varit en 70-tals idé. Vad var det som var bra med BOBOBo och varför gick man tillbaka till CoCo för 6-axliga lok?
Jag inser att man kunde återanvända boggier från BoBo-lok till ytterboggierna (mittboggien krävde nog en lite annorlunda infästning) men vad fanns det för fler fördelar?
/Olof
Teorin verkar ha varit att man skulle få ut mer dragkraft ur samma antal motorer genom en jämnare adhesionsviktfördelning. Skulle vara intressant att få reda på om detta stämmer. Möjligen blev väl loken lite snällare mot spåret också.
När man ser ett sånt här lok med lång fast ram och mittboggi,
känns det som att denna mittboggi borde vara skjutbar i sidled.
Intrycket är att mittboggin annars vill ge upphov till brytning,
och att spårkrafter och spänningar borde bli större.
Eller tänker jag fel? /WS/