Vad kan man se utmed Jö-Uh-Bs och Uh-F? (Bana)
Jag kan bara instämma i uppmaningen att ta med cykel. Ta Urschlehamn som utgångspunkt, finns både camping och hotell och cykla sig sedan ToR till Gh och F. Klart bästa sättet, f.d. VCJ är asfalterad i stort sett i sin helhet.
Sen, om vi lyfter blicken något bredvid spåret så kan jag rekommendera ett besök vid Torpa stenhus, för övrigt en av gårdarna runt sjön som omskrivits av Birgit till höger om Sparre. Lite längre norrut finns Ekehagens forntidsby utanför Åkarp och Ätradalen överlag har gott om minnen från förr men både runstenar och gravfält. Hornborgasjön är klart värd ett besök för den naturintresserade för att inte tala om hur grant det är i trakterna kring Broddetorp.
Alphems arboretum, ett trädgårdsarbete av ett riktigt original måste beses. Utanför Floby. I Floby finns även ett antikvariat för den som gillar udda böcker.
Otroligt spännande. Vill du å andra sidan testa riktigt hardcore järnvägsarkeologi så föreslår jag att du försöker ta dig längs gamla UWJ/TJ från Åkarp och försöker hitta Smula hållplats...
Och så ska du såklart avsluta allt med ett besök på SkLJ och en tågresa mellan Sa och Lnb!