MRO protokoll - moms och fastighetsskatt (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Stig Lundin, Sunday, March 08, 2009, 19:17 (5521 dagar sedan) @ Lars Johansson

För AGJs del så består sträckan Brobacka - Gräfsnäs av ca 20 olika fastigheter. Det är inte så att järnvägen är en fastighet hela sträckan. Kanske missuppfattar man det då man ofta benämner järnvägen med ’järnvägsfastigheten’. Om du inte tror mej Stig så kan du titta på köpekontraktet med SJ samt lagfartshandlingarna.

Klart att sträckan Brobacka - Gräfsnäs banvaktstuga är en fastighet. Det är bara att titta på den ekonomiska kartan så inser man det. När vi 1999 diskuterade med SJ om att köpa banan så bestämde vi att ta hela sträckan fram till Gräfsnäs banvaktstuga, eftersom järnvägsfastigheten sträckte sig dit.
De ca 20 olika fastigheter du skriver om torde vara de fastigheter som järnvägen en gång är exproprierad från. Dessa brukar vara inritade på kartorna. Dessa lotter visar således varifrån järnvägen köpt sin mark. De har inte med dagens fastighetsbildning att göra, annat än historiskt.
Vilka 20 fastigheter är det då som AGJ köpte 1999? Nämn några av de olika fastighetsbetekningarna så kan vi väl kolla med Lantmäteriet vad som gäller.

De två fastigheter som vi idag betalar fastighetsskatt för är tomterna som vi inom föreningen kallar för ’Öllers’ och Stradas’ eftersom de delvis är uthyrda och bebyggda.

Det rör sig således om rvå sommarhus på järnvägens mark. Vad gäller "Öllers" har jag på 1990-talet läst i gamla handlingar att VGJ någon gång på 1930-talet upplät ett markområde till fru Lisa Öller för en symbolisk summa.


Hela tråden: