Broar med hängande parabelfackverk (Fotografier/bildfrågor)

av OlleThåström, Monday, July 26, 2021, 20:06 (999 dagar sedan) @ Göran Kannerby

För att kunna fullständigt besvara den frågan måste man först inventera alla parabelbroar, för dem som har fackverket ovan bron måste man sedan kontrollera om det beror på att vattendragets högst högvattenyta ligger för högt för att det ska få plats under bron, för att vara säker på det måste man då dimensionera det fackverket för att komma fram till hur stor plats det skulle ta. En maraton-uppgift!

Som jag nog skrev i något svar i en annan tråd - det ska inte bli en doktorsavhandling om broarnas konstruktion. Jag tycker att det räcker för mig att redovisa och dokumentera en intressant konstruktionstyp med flera vackra broar.

Personligen tycker jag att bågkonstruktioner ser "spännande" ut. De kan utnyttja materialen till max vare sig de är i stål, betong, tegel eller sten och oberoende om bågarna ligger under eller över brobana/spår.

Om man jämför t.ex. dagens bro över Skellefteälven med den första med sin sinuskurva - vem är intressantast?


Hela tråden: