Bron över älven i Trollhättan (Bana)

av Richard Loe, Wednesday, July 28, 2021, 20:23 (1001 dagar sedan) @ Sune Nylén

Google maps ger en bra bild över de olika kanalerna. Strax norr om högbron vid Stallbacka ser vi ett fartyg på väg in mot Trafikkanalen som ligger i högerkant. Vi ser också lyftbron över Trafikkanalen och bron över kraftverkskanalen som leder fram till reglerdammen varifrån vattnet till fallen kan släppas på. Påpassligt har man tagit en
bild just en sådan dag när fallen är igång. BJs hade resor dit med ångtåg resp. ångaren Bohuslän endera vägen. Det var nog i juli Fallens dag gick av stapeln. Vid reglerdammen sitter också Strömkarlen sedan 1911, uthuggen av Carl Eldh. Läs om den på nätet. Figuren utgjorde i många år symbolen för Trollhätteglass. Från reglerdammen går kraftverkskanalen till Hojum och Olidestationerna. Olidan lämnade kraft till V Stambanan och Gbg genom ett stort nät av stolpar högt uppe på bergen,vilka ändade vid Lärje rangerbangård där en stor kraftmottagningsstation var belägen. Hojum är insprängd i berget. Där har jag för många år sedan varit inne. En avstickare gick till Stenkullen varifrån Alingsås omformarestn. fick kraft.

Nu får du ursäkta en Trollhättegrabb, men... Jag må ha gått i skolan i Storbritannien och tillbringat en hel del av mitt liv där borta, men jag kan faktiskt min hemmastad. Och du har fel. Helt fel.

Järnvägsbroarna i Trollhättan går över älven, och har alltid gjort så. De ursprungliga broarna byggdes ju långt innan kraftverket nere vid Olidan byggdes, för att inte tala om Hojums kraftverk. (Och ja, jag har också varit inne i båda stationerna, flera gånger.) Järnvägen går från Hjulkvarnelund (på östra sidan älven) via Hjulkvarnsholmen till Källstorp på västra sidan älven, där Stridsberg och Biörck kom att ha sin fabrik. Detta är en av de trängsta delarna av älven, därav att det är så strömt.

Denna [link=https://digitaltmuseum.se/021017122648/trollhattan-ar-1873?i=0&aq=topic%3A%22Vykort%22+owner%3A%22S-VM%22]Reliefkarta över Trollhättan[/link] visar med all önskvärd tydlighet var fallen och trafikkanalen börjar. Järnvägsbroarna ligger till höger utanför kartan. Nuvarande regleringsdamm och Strömkarlsbron börjar där kvarnen överst till höger på kartan ligger, och nuvarande klaffbro ligger ungefär där den lilla bron över dåvarande trafikkanal är nederst till höger på kartan.

Eller så kan du titta på följande bilder, den första från 1887 och den andra från 1938 (när bygget av Hojums kraftverk hade påbörjats).
[img]images/uploaded/202107281822116101a0532db83.jpg[/img]
[img]images/uploaded/202107281822246101a060abc4a.jpg[/img]
Från bilderna ser du att järnvägen går över älven, inte kraft- eller trafikkanalerna.


Hela tråden: