Uppställda beredskapslok L-Lok (Historiskt material)

av Anders Sandgren, Thursday, July 29, 2021, 11:15 (999 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Vilken var den sista användningen av L-Lok vid tredje distriktet ?

Om man ser till Stig L's sida med fordonsplacering av ånglok för 1954 finns inget av SJ's L-lok kvar i tjänst. Enligt Anton Erikssons annotationsböcker så försvinner L-loken i Storuman årsskiftet 1952-53 och de ersätts då av nylevererade S1. Möjligen var det så på fler platser.
En del modernare privatbane-L (L4, L5, L7, L11 etc) finns kvar fram till att de nya rälsbussarna tar över persontågstrafiken som dessa använts till i mitten av 50-talet.
Men då var SJ-L redan överförda till beredskapslokparken vilket inte betyder att de inte kunde tas fram någon gång om de behövdes. L-loken hade ett rykte om dålig bränsleekonomi men överlevde ändå utrensningarna på 1930-talet. De var ju trots allt överhettade lok. Om ryktet var välgrundat eller berodde på att övergången till överhettning tog lång tid och gjordes utan omlitterering är oklart.
Ett antal lär ha erbjudits OKB men de tackade nej pga kolförbrukningen. De fick istället några E-lok samt A-lok. A-loken var inte så lämpliga men efter ombyggnation till 2C blev de bättre. Kanske L-lok hade varit bra på delar av OKB som var klent byggd och backig. Med de överdimensionerade kolvsliderna borde de haft betydligt bättre fartresurser än de 75km/h de hade som sth.


Hela tråden: