Några ritningar över kanalsystemet i Trollhättan (Bana)

av Richard Loe, Thursday, July 29, 2021, 20:44 (974 dagar sedan) @ Sune Nylén

ur GDG resehandbok 1923, Båttrafiken går genom Stallbacka kanal
[img]images/uploaded/202107282207556101d53bc2821.jpg[/img]
[img]images/uploaded/202107282209076101d5833056c.jpg[/img]
[img]images/uploaded/202107282217216101d7718b6a2.jpg[/img]

Huvudfarleden gick tidigare längst med Stallbacka kanalen (eller Stallbackaströmmen, som den också kallas) men går nu väster om Stallbackaön, mellan denna och Slottsön. Farleden syns väldigt tydligt om du tittar på flygfotografierna på Eniro.

Stallbacka kanalen leder in till kajerna vid industriområdet i Stallbacka. Det var här i Stallbacka kanalen som exempelvis Ferro lossade kalk, malm mm till deras fabrik, och där Wargöns AB lossade kol, malm mm till sitt smältverk (granne med Ferro). Lastning och lossning innebar att förtöjda fartyg delvis blockerade farleden (se exempelvis flygfotot från cirka 1975 på kartbild.com), vilket var en av anledningarna till att man lade om huvudfarleden väster om Stallbackaön när kanalen och farlederna i älven rensades och fördjupades 1974-75.

Och som synes på den översiktsplan över Trollhättan som du lade upp, och som Thomas Ohlsson redan påpekat, så går järnvägen över älven och inte över någon av kanalerna.

Broarna syns inte så bra på bilden från 1887, men på bilden från 1938 ser du att broarna går över älven, lite drygt 1km uppströms fallen, dammarna och intagen till kraftkanalerna och kraftverken.


Hela tråden: