Några ritningar över kanalsystemet i Trollhättan (Bana)

av Sune Nylén, Thursday, July 29, 2021, 21:05 (994 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Innan man i början av 1900 talet anlade Olidans kraftstn. och anlade fångdammen så rann det vatten som rann under den tidigare nämnda järnvägsbron rätt ut för fallen. Som du ser ligger det några öar mellan trafikkanalen och den förstnämnda grenen. Vattennivån var då lägre och en del av öarna har spolats bort. Så avgränsningen var tidigare tydligare Från fångdammen sprängdes kraftkanalen till Olidan. Sedan tillkom Hojum stn. 1941. På bilden med fartyget på trafikkanalen syns också kraftkanalen. Jag har några år, i samband med Fallens Dag vandrat runt och satt mig ganska väl in i hur de olika kanalerna löper. Inför anläggandet av de nya slussarna, klara 1916 rätades trafikkanalen ut, man rev en del hus, Stadshotellet vill jag minnas - ett nytt tillkom . Jag har en bok någonstans som avhandlar arbetena med slussarna utgiven 1916. med en del kartor. Bifogar en bild med svängbron över trafikkanalen från 1920 ur nämnda resehandbok i brist på bättre. Här flöt vattnet och livet lugnt. Stationen ligger en 4 -500 m till höger. I boken Sveriges
inre vattenvägar av Yngve Rollof del 3 finns en del att läsa för den intresserade. Google Maps ger en bra bild över området.[image]


Hela tråden: