Expresståget "Sydvästen" (Fordon: allmänt)

av Hans Broman, Sunday, March 08, 2009, 21:45 (5521 dagar sedan) @ Johnny

Runt 1970 gick expresståget "Sydvästen" 16.55 från Göteborg med vagnar dels till Hälsingborg-Köpenhamn och dels till Malmö. Vagnarna till Köpenhamn hade förbindelse med kontinenttågen där.

Dragkraft var normalt F, men är det någon som kommer ihåg vilka vagnar som gick vart? Jag har för mig att det gick en ABo3K till Köpenhamn, men vilka var de övriga? Gick Köpenhamn- eller Malmövagnarna först i tåget? Vilken loktyp mötte i Halmstad för att dra de avkopplade vagnarna vidare?

Tåget delades i Halmstad, vilken väg vagnarna till Köpenhamn gick behöver jag inte fråga om, men vilken väg gick vagnarna till Malmö? Via Hässleholm eller Ängelholm-Åstorp?

Nordgående "Sydvästen" har jag ingen aning om när och hur den gick och med vilken sammansättning, är det någon som vet?

I mitten av 60-talet hade Kalle Anka & Co en serie med tågbilder, bland annat ett paprikatåg märkt "Sydvästen", har paprikatåg gått i detta tåg?

Jag greps av lust att gräva i gamla tidtabeller och andra källor för att försöka svara på dina frågor och dessutom skriva en historik över Sydvästens färdväg, anslutningståg m m. Tåget brukade i ett par decennier gå via Hässleholm i ett par år, via Ängelholm i några år, åter Hässleholm, åter Ängelholm etc. Så småningom satte jag mig vid datorn och ägnade minst en halvtimme åt att skriva ett låååååångt inlägg. När jag sedan tryckte på "Förhandsgranska" ramlade inlägget helt bort, vilket inte beror på handhavandefel från min sida. Jag tror att tekniken i detta forum inte uppskattar att man skriver länge på sitt inlägg. Jag har gett upp hoppet om att kunna hitta det igen. Dumt nog hade jag i min iver missat att skriva och spara inlägget i Word först, så nu är jag lite trött och bitter.

Helt kort kan jag nu i stället svara att Sydvästen började 1960 som paprikatåg (Yoa2 = X9), att tåget tidvis var loktåg på somrarna i början av 1960-talet, att tåget efter några år utgjordes av gulorange Xoa5-sätt (X5) året runt och att tåget omkring 1967 blev loktåg året runt.

Tidtabellsperioderna 1970/71 och kanske även 1971/72 gick Sydvästen 16.55 från Göteborg, precis som du skrev. Efter avkoppling i Halmstad fortsatte tåget över Hässleholm till Malmö. Dessa tidtabellsperioder fanns motsvarande arrangemang också på nordgång, någon gång vid niotiden på morgonen, med enda skillnaden att anslutningståget från Helsingborg på nordgång inte hade några Köpenhamnsvagnar. På den tiden rymde tågplanerna för resandetåg många mer eller mindre smarta lösningar som inte var symmetriska och som bidrog till att inte alla tåg såg likadana ut.


Hela tråden: