Bild 3 visar ej E2 1040 - slutsats och datering av bilderna (Järnväg allmänt)

av Anders Hallingberg, Thursday, July 29, 2021, 22:42 (993 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Och stort tack till dig och alla ni andra som lagt ned så mycket arbete på efterforskningar! Det verkar då klart att det är E2 1329 på bild 1 och 2 på HNJ och kanske E 1042 på bild 3 (N lokstation).

Har precis varit ute på (tåg)resa och hade inte inloggning för att skriva inlägg under tiden. När jag nu kom hem gick jag igenom de gamla diabilderna och studerade fotona en gång till. Som järnvägsmannason hade jag fria resor och ville se mig om runt i Sverige. Året är 1969 enligt anteckningarna. Jag förknippade bilderna med en resa som jag gjorde till Västervik på hösten, men nu tror jag att de istället kan vara från våren 1969. Jag baserar det dels på ordningsföljd till andra bilder, dels att jag tycker mig se tendenser till grönska på träden, torrt fjolårsgräs och inga höstlöv. Troligast slutet av maj. Normalt är träden nog grönare så års men våren 1969 verkar ha varit ovanligt kall. Men 100 % säker är jag förstås inte. Beklagar om jag gav fel bakgrundsinformation. Kanske detta även ger möjligheter till andra tolkningar?


Hela tråden: