MRO protokoll - moms och fastighetsskatt (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Lars-Henrik Eriksson, Sunday, March 08, 2009, 21:49 (5519 dagar sedan) @ Stig Lundin

Klart att sträckan Brobacka - Gräfsnäs banvaktstuga är en fastighet. Det är bara att titta på den ekonomiska kartan så inser man det. När vi 1999 diskuterade med SJ om att köpa banan så bestämde vi att ta hela sträckan fram till Gräfsnäs banvaktstuga, eftersom järnvägsfastigheten sträckte sig dit.
De ca 20 olika fastigheter du skriver om torde vara de fastigheter som järnvägen en gång är exproprierad från. Dessa brukar vara inritade på kartorna. Dessa lotter visar således varifrån järnvägen köpt sin mark. De har inte med dagens fastighetsbildning att göra, annat än historiskt.
Vilka 20 fastigheter är det då som AGJ köpte 1999? Nämn några av de olika fastighetsbetekningarna så kan vi väl kolla med Lantmäteriet vad som gäller.

Varför är det "klart"? ULJ består av flera olika fastigheter. Och då menar jag inte de delar av fastigheter som banan köpts/exproprierats från.


Hela tråden: