Järnvägsbroar över älven, trafikkanal och kraftkanaler (Bana)

av Richard Loe, Friday, July 30, 2021, 21:16 (1000 dagar sedan) @ Lars E Johansson

Nej. Stavremosse ligger SÖDER om järnvägen, och börjar (började) i norr ungefär där Älvhögsborg ligger nu. Staveredsmosse kanalen är den delen av farleden närmast staden, och den är ingen kanal som sådan utan en fördjupad farled som håller fartygen utanför den starkaste strömmarna i älven. Den tillkom delvis 1844, men fick sin nuvarande utformning och djup när 1916 års slussar byggdes.

Ön som nu kallas Hjulkvarnsholmen fanns innan järnvägen byggdes - den ser ni på Generalstabskartan som finns på kartbild.com, där ni ser att
1. det inte finns en udde vid Hjulkvarn, samt
2. att järnvägen över ön inte är byggd ännu.
Den östra sidan av älven har alltid varit den som är minst ström, därav att farlederna alltid gått på den sidan. Det var också därför som diverse handlare från Göteborg hade en sk blockhamn vid mossen, där dom samlade ihop timmer som flottats ner från Värmland. Detta timmer sågades sedan till mått vid de olika sågarna vid fallen innan utskeppning nedströms till Göteborg.


Hela tråden: