Stationsmästare SJ nästan allt finns (Järnvägspersonal)

av Staffan Granath, Sunday, March 08, 2009, 22:47 (5499 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Trötta på, du bara!

När du säjer skärmen menar du förstås STOMMEN, som mössan är uppbyggd kring - med framtill en SKÄRM, upptill en KULLE.

japp, så menades det, men skrev något annat;-)

Ngt åt sidorna ska sitta två småknappar, som håller fast MÖSSTRÄNSEN - tvinnat svart silke för lägre bef.havare, guldträns f högre. Runt stommen förgylld gradbeteckning; antingen tre st 3 mm-galoner eller ett broderat vinghjul m krona, sittande på ett utanpåliggande filt-montage i form av en liten rundad klump (här är vi i gränslandet mellan stins eller stm, stationsmästare, beroende på stationens storlek...) Vidare ett knallrött, avtagbart band.

ser man på, det röda bandet är alltså orginal!:-)

Obs att jag slant med tangenterna förut ser jag, bandet är 32mm brett:-)

stationen sorsele var tydligen klass 5 och han titulerades stationsföreståndare enligt anställningsbeviset fr sj.
det borde vara en svart mössträns då och med ett broderat vinghjul på en filtklump med färgen ??.:-|

nästan klar då, jag hittade ett broderat märke med vinghjul c/c vingspetsarna 48 mm h = 18 mm men jag undrar om det är ett mössmärke i.o.f.
en svart silkesnodd och det är klart!?

måste vara rätt om man skall gå runt och sprätta på ULJ med den:-) så att det inte blir några spökerier eller antastningar :-D

säges i övrigt tacksammast från horndal :-| :-) :-D


Hela tråden: