Nu svär jag väl i kyrkan G9 (Fordon: lok)

av Jan Söderlund, Monday, March 09, 2009, 02:40 (5521 dagar sedan) @ HP


SJVM får ofta kritik för att si och så många B-lok och Da-lok finns, men ingen ditt och ingen datt. I och för sig kanske en befogad kritik. Men här har vi faktikst en förening med 4 B-lok 1323, 1371, 1379 och 1428. Bör inte ett GDJ-lok då vara högprioriterat? Sedan finns det massor av administrativa, praktiska och ekonomiska hinder, men bytesobjekt finns det väl i form av ett B-lok ovan? Och ett dylikt projekt är väl en väldigt behjärtansvärd sak att söka RAÄ-bridrag för?

All respekt för mfGDJ, som gör ett jättejobb med små medel, men en uttalad vilja borde väl åtminstone finnas, innan alla skriker "SJVM!"

Undrar Henrik Reuterdahl, åter igen rent privat.

Jan Söderlund MfGDJ medlem passar på att svara och tycka helt privat.Må mina medlems kompisar förlåta mig.
Föreningen har försökt spara lok tillverkade i Falun gärna då med GDJ anknytning, Om Jag fick vara envåldshärskare för MfGDJ skulle loken H3 , G 10 sparas, båda Falu lok. Resten av loken avyttras, J 1338 som är privat ägt kunde vara kvar tillsv, Som Falubo har jag personliga minnen av G9orna tyckte dom var snyggare än G10an med stavramar och lite större hjul. Tror ingen i Sverige kan sätta G9 an i stånd fattas enormt mycket vitala delar på den som skulle tarva Miljoner skr att nytillverka och lika mycket man timmar.
Att ha den uppställd i nuvarande skick i Falun eller annorstädes? Tja, då kan den väl stå där den står. Grund problemet i lok bevarende frågor är väl att i Sverige är det för litet intresse för att ta tillvara tex G9 an vi vill inte lägga ner sådana pengar och resurser det kostar, förmodligen prioriterar man sådana här projekt mer i bla England Holland Tyskland mfler där lok lämnas till Meiningen för totalrenoveringar a gissn 10-15 miljoner??kanske. Kommer nog aldrig ett Svenskt lok dit. Vi i Sverige har blivit väldigt bortskämda genom att det har varit lätt att få nya lok när tidigare erhållna har körts slut, däri kan oviljan ligga att inget får kosta vad det gör utomlands. Vad händer i Framtiden när de flesta loken behöver en omfattande revision, endera blir dom staiskt uppställda eller får de som är seriöst intresserade skaffa fram pengar på något sätt.
PS Kan tycka att det är många som tycker att JvM och andra föreningar skall spara och göra i ordning det o det nu tex G9.
tyckarna kan väl göra det själva bilda en G9ans vänner och kör igång.

Helt Egna reflexioner om bla G9.. Jan S


Hela tråden: