Nu svär jag väl i kyrkan (Fordon: lok)

av Anders Ö/NJM, Monday, March 09, 2009, 07:41 (5526 dagar sedan) @ HP

All respekt för mfGDJ, som gör ett jättejobb med små medel, men en uttalad vilja borde väl åtminstone finnas, innan alla skriker "SJVM!"

Nu tycker jag att du ska lugna dig lite...
Du får lov att finna dig i "att som ofta synas kring Jvm" också bli tagen för representant för dem om än inofficiell precis som jag "alltid är" NJM.

Tråden börjar med en enkel fråga varför Jvm inte omhändertagit loket..det är du som sen kopplar på mfGDJ OCH då reagerar tydligen flera av oss från olika föreningar. Var står Jvm? Ena ögonblicket världens största samling - nästa så ska de svenska föreningarna ta ansvaret (eg utan givna bidrag, visst finns 4mkr att dela på men där brukar en 5´e del i snitt hamna på våran sida och logiken i stödet är väl inte alltid så tydlig och definitivt inte säker).

Är Jvm SJ/BV´s museum eller ett rikstäckande?
Nu får vi väl ett svar när utredningen är klar men dina synpunkter leder lätt till att vi andra gör egna tolkningar om Jvms ambitioner nu. Man har samlat på sig förmycket och i "vild panik" skyller man ansvaret på andra..(hypotetiskt ;o)
I mina ögon är det alltså fel att som museirepresentant (som du i allas ögon är) gå ut och säga att det är loket är mfGDJs sak,inte vår...
Man kan säga att "detta lok passar mer hemma hos mfGDJ än oss och vi har inte resurser eller intresse just nu..."

Här kan vi sen ha en djup och innerlig diskussion av museets mål, syfte och ambitionsnivå och hur vi kan nyttjandegöra en bevarandeplan...;-)

Att sen påstå att just E/E2 skulle vara representativa för alla godstågslok och väl tillgodo se det behovet i Gävle låter i mina öron lite löjligt ety samlingen representerar väl betydligt mer åt persontrafikhållet..

Sen vet jag att i bakgrunden finns flera försök att rädda loket från flera håll men att det stupat på olika skäl, främst ekonomiska.

//AÖ sketprivat men efter influenser från Gävkle i lördags ;o)))
> Undrar Henrik Reuterdahl, åter igen rent privat.


Hela tråden: