T43 i Svenstavik och Vansbro 1963, Bara Vansbro? (Fordon: lok)

av Bengt Löfgren, Monday, August 16, 2021, 20:03 (956 dagar sedan) @ S-O Johansson

Bilderna tagna sommaren 1963.

[image]
Det ser ut som ett blandat tåg.


[image]


Funderade på bilderna och med utgångspunkt från lokindividerna undrar jag om inte båda bilderna är från Vansbro eller möjligen tvärsom. T43 258 har vad jag minns nästan alltid varit placerad i Kristinehamn, i alla fall på 60- och 70-talet, och T43 227 var likaledes på den tiden Östersundsplacerad. Att 258 då skulle vara i Svenstavik känns lite konstigt medan Vansbro verkar vara mer troligt. Tidtabell 164 från 31 maj 1964 gick inga godståg Lesjöfors-Vansbro men kan ha gjort det tidtabellen innan. Östersunds T43-omlopp berörde i alla fall senare Vansbro och antagligen även 1963.
Nu har jag väldigt dålig lokalkännedom för både Svenstavik och Vansbro. Speciellt för 1963. Så jag kan ha fel där. Utgående från lokindividerna skulle jag vilja ha 258 fotograferad i Vansbro och 227 i Svenstavik. Eller båda i Vansbro.
Personvagnen skulle då vara konduktörsvagnen i tåget från/till Kristinehamn.

Om man tittar på flygbilder från 60- och 70-talen finns det tillräckliga likheter för att det skall vara troligt att det är så som det är angivet på bilderna.

Vansbro

Svenstavik


Hela tråden: