Ångfinka litt F2p? (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Tuesday, August 17, 2021, 14:11 (977 dagar sedan) @ Anders Jansson

VGJ 1972 var en standard-Gs byggd av Kockums 1915. Bild på systervagnen 1958 finns i DigitaltMuseum.

Ångfinkan var en prototyp och enligt planerna skulle skulle den följas av flera. De var avsedda för uppvärmning av loktåg med Tp-lok som dragkraft. Driftsäkerheten visade sig dock vara allt annat än god. Maskineriet (från Clayton) skakade sönder i den tvåaxliga vagnen. Projektet skrinlades därför ganska snart. Vagnen ställdes upp på Sävenäs lokstation för att användas för loktvätt. Efter några år övergick man där till kallavfettningsmedel och vagnen flyttades till Åmål för uppvärmning av lokstall. Skrotad på mitten av 1960-talet.


Tack, jag hittade bilden på VGJ 1958 och även min VGJ vagnslista för 1944. Av vagnslistan framgick det med tydlighet att VGJ Gsl 1972 ingick i en serie på 25 vagnar, 1950-1974. Då den på ritningen ombyggda vagnen till F2p/Såp 156 uppenbart existerade 1954 till skrotningen i mitten av 1960-talet undrar jag om den undgick att fastna på bild? Det vore intressant att se hur mycket vagnskorgen exteriört ändrades förutom ny dörrar istället för skjutdörrar och en (?) gaveldörr, behöll vagnen sin liggande träpanel och så vidare.

Ola Ahlström
Malmö


Hela tråden: