Bevarande av godstågslok - varför? (Fordon: lok)

av Niklas Biedermann @, Monday, March 09, 2009, 11:23 (5520 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Godstågsloken dilemma (utom de något snabbare E-loken som även användes i Pt) är ju att det inte kan generera pengar på samma sätt som B/E-loken genom utfärder.

Men visst vore det trevligt att till eldriftens 100-årsjubileum i Kiruna ha en kavalkad med malmtåg med G/Ma/R-lok som dragare. De SS-byggda åttakopplarna från 1886-87 saknas ju däremot helt, men deras tid var ju tämligen kort. Och förståss fungerande Oa-lok...

Om JVM ska förvalta järnvägsarvet ser jag, ur ett nationellt perspektiv, bevarande av X1, X5, X7, X9 som något mer angeläget. Till skillnad från ånglok av olika typer kan antalet långsiktigt bevarade elektriska motorvagnar (frånsett rälsbussar) räknas på ena handens fingrar, efter att den råkat fastna i kapmaskinen... fastän det är en fordonstyp som helt präglat den moderna järnvägen.


Hela tråden: