Bevarande av godstågslok - därför (Fordon: lok)

av J Hjelm, Monday, March 09, 2009, 12:09 (5520 dagar sedan) @ nicke

Håller helt med. Ett plundrat skogsvrak är ett plundrat skogsvrak, och passar bäst som ett landmärke, typ gamla jaktplan på en pinne. Om än uppiffat.

Däremot är jag bekymrad över bevarandet av el-motorvagnar som ingen verkar ta i seriöst. Är det bara ånglok som gäller i det här landet?
Vi får hoppas att ett tågset X1 kan bevaras; tänk att få se ett sådant med inredning från flera epoker (en vagn per inredning). Det har rullat i hela 40 år vilket gör att de flesta har en relation till det, i motsats till ånglokseran som var före de allra flestas tid. Sedan må de vara hur häftiga som helst.

El-nicke

Jag kan ju bara svara för egen del, men personligen är jag mer för diesel och ånga än för el.

Däremot håller jag med dig om att elbevarandet skulle kunna vara bättre på motorvagnssidan.
Problemet med X5, X9 och X1 är att de är så förbannat stora att härbärgera. Det är den första knuten att lösa. Först därefter kan man diskutera eventuella renoveringar.
Men har du en önskan om en bevarad X1 och inte tycker att någon annan tar initiativetg så får du nog allt göra det själv.


Hela tråden: