Bevarande av godstågslok - därför (Fordon: lok)

av Niklas Biedermann @, Monday, March 09, 2009, 12:41 (5525 dagar sedan) @ J Hjelm

Jag kan ju bara svara för egen del, men personligen är jag mer för diesel och ånga än för el.

Däremot håller jag med dig om att elbevarandet skulle kunna vara bättre på motorvagnssidan.
Problemet med X5, X9 och X1 är att de är så förbannat stora att härbärgera. Det är den första knuten att lösa. Först därefter kan man diskutera eventuella renoveringar.

Nja, att jag drog upp detta är för att vissa anser att det är JVM's ansvar att ta sig an nåt av loken vid High Chaparall och där anser jag, nej - om något är JVM's ansvar så är det att ta hans om sådant ingen annan har kapacitet/lust/pengar att ta hand om och hushålla med sina pengar till sånt som fyller en lucka i järnvägshistorien och inte enligt devisen "trevligt", "synd om ångloket" etc.
Om nån förening vill stoppa in pengar i nåt genomrostat ånglok så tycker jag att det är upp till dem (men jag skulle inte bidra med mina ideella krafter) - men att "kräva" att JVM skulle göra det tycker jag inte.

Men har du en önskan om en bevarad X1 och inte tycker att någon annan tar initiativetg så får du nog allt göra det själv.

Som med ångloket det handlar om. Vill nån ha det är det bara att ta initiativet och pröjsa men kanske inte klandra JVM.


Hela tråden: