Bevarande av godstågslok - varför? (Fordon: lok)

av Per-Åke Lampemo, Monday, March 09, 2009, 12:43 (5526 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

Godstågsloken dilemma (utom de något snabbare E-loken som även användes i Pt) är ju att det inte kan generera pengar på samma sätt som B/E-loken genom utfärder.

Men visst vore det trevligt att till eldriftens 100-årsjubileum i Kiruna ha en kavalkad med malmtåg med G/Ma/R-lok som dragare. De SS-byggda åttakopplarna från 1886-87 saknas ju däremot helt, men deras tid var ju tämligen kort. Och förståss fungerande Oa-lok...


Om JVM ska förvalta järnvägsarvet ser jag, ur ett nationellt perspektiv, bevarande av X1, X5, X7, X9 som något mer angeläget. Till skillnad från ånglok av olika typer kan antalet långsiktigt bevarade elektriska motorvagnar (frånsett rälsbussar) räknas på ena handens fingrar, efter att den råkat fastna i kapmaskinen... fastän det är en fordonstyp som helt präglat den moderna järnvägen.

Det finns ju några som helt nyligen gjort ett försök att rädda en X6-motorvagn. Tyvärr har denna bevarandeaktion mest fått dålig och illasinnad kritik. Detta trots att man troligen ändå räddade den undan skrotning...

Men visst jag håller med om att X6:an borde ha en bättre uppställningsplats under tak. Med nuvarande placering blir det tyvärr mest ett tragiskt monument och klotterplank. Men detta gäller tyvärr även för de bevarade X5:orna

Trots detta är X5/X6 bevarad för eftervärlden så här långt iallafall.

Mvh Per-Åke Lampemo


Hela tråden: