Renovering av smalspårsvagnar (Fordon: vagnar)

av Stinsen_Edwin, Monday, August 23, 2021, 10:52 (970 dagar sedan)

Hej! Sen ett tag tillbaka så är jag (Edwin Bohm) ansvarig för renoveringarna av AGJs personvagnar. Nu kommer det museala och historiska tas tag i.

I skrivande stund så är snart renoveringen av LSSJ C4 230 (LSSJ C4 30, SJ Cp 385) snart klar. Det vi gjort i denna omgång är total renovering i den lilla salongen, detta innebär att vi har skrapat ner alla lager färg på väggar samt bänkar. Sedan så har väggar samt bänkar laserats (ådring) så likt jag har kunnat blanda ihop pigment mm..

Lanteninen är rejält ombyggd av SJ då dem i princip tog bort allt och la 2 grova balkar där istället.. Dessa kom fram när jag rev ner all masonit SJ skruvat och spikat upp i tak samt lantenin. Vid lanteninen har jag nu monterat pärlspont likt originalet.

Golvet låter jag vara men ska målas med golvfärg som är bryten med hjälp av orginal linoliummatta som är skannad med färgskanner.

Ångvärmen ska oxså synas.

Utsidan är oxså viktig! Balkarna är först behandlade med nålhacka och sedan målade och märkta enligt fotografier på syskonvagnar då bilder på denna individ är svåra att hitta.. hittat hela 3 stycken från LSSJ tiden.

Teaken är tvättad och ska få sina sista strykningar inom kort. Solgrindarna har åkt bläster samt är under målning lika så platformssköldarna samt takkonsolerna.

Delarna tillhörande gasbelysningen är under renovering för framtida bruk.

Kommande vagnar som ska få kärlek blir:

SJ Cop 792 (HSJ BCo 201). Vagnen ska få teaken tvättad och inoljad i höst då den nu är mycket grå och tråkig. Även taket ska tjäras. Balkarna tas till våren.

NKlJ Bo 1002 ska få samma kärlek som SJ Cop 792 (HSJ BCo 201) under hösten.

VÅHJ C3 10 (SJ Cp 284) blir nästa vagn i verkstaden. Den ska få ordetligt med kärlek under vintern. Vagnen ska målas utvändigt enligt gamla principer och även fernissas så den får en fin lyster samt snygg gul VÅHJ märkning på korgen. Taket ska repareras, balkarna målas, värmesystemet ska gås igenom. Ivändigt blir det behovsmålning beroende på hur lång tid utsidan tar.

Senaste vagnarna som lämnade verkstan är SRJ Co 69 som nu är rättmärkt. Även SRJ F 237 är numera färdig och rullat ihop med 69 i sommarens trafik.

Vill ni medverka i dessa renoveringar eller sitter på bilder över AGJs vagnar från förr eller annat intressant så hör gärna av er till mig på mail eller Facebook. Vi behöver fler som vill renovera våra historiska vagnar!

Ps. kommer en tråd om våra diesellok som oxså fått ett lyft.
Bilder på allt som nämnts kommer inom kort

Edwin
Vagnsansvarig, Anten-Gräfsnäs Järnväg


Hela tråden: