Bevarande av godstågslok - varför? (Fordon: lok)

av Niklas Biedermann @, Monday, March 09, 2009, 12:48 (5521 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Om JVM ska förvalta järnvägsarvet ser jag, ur ett nationellt perspektiv, bevarande av X1, X5, X7, X9 som något mer angeläget. Till skillnad från ånglok av olika typer kan antalet långsiktigt bevarade elektriska motorvagnar (frånsett rälsbussar) räknas på ena handens fingrar, efter att den råkat fastna i kapmaskinen... fastän det är en fordonstyp som helt präglat den moderna järnvägen.


Det finns ju några som helt nyligen gjort ett försök att rädda en X6-motorvagn. Tyvärr har denna bevarandeaktion mest fått dålig och illasinnad kritik. Detta trots att man troligen ändå räddade den undan skrotning...

Men visst jag håller med om att X6:an borde ha en bättre uppställningsplats under tak. Med nuvarande placering blir det tyvärr mest ett tragiskt monument och klotterplank. Men detta gäller tyvärr även för de bevarade X5:orna

Trots detta är X5/X6 bevarad för eftervärlden så här långt iallafall.

Mvh Per-Åke Lampemo

Jag nämner medvetet inte X6 för att jag tycker det är bortkastade pengar att rusta den. Det fanns 3 fordon och de var nåt slags prototyper för X1. Jag tycker den got och väl kan skrotas till förmån för motorvagnar som representerar lite mer i järnvägshistorien.
Dessutom finns de nedan uppräknade och, såvitt jag vet, väsentligt komplettare och mindre skadade än X6:an.

X1 - Pendeltåget
X5 - snälltåget
X7 - lokaltåget
X9 - snälltåget, senare lokaltåget

/Niklas


Hela tråden: