Bevarande av godstågslok - Ja, varför? (Fordon: lok)

av Urban Åkesson, Monday, March 09, 2009, 13:24 (5499 dagar sedan) @ nicke

Om man nu ska sticka ut hakan ännu mer så är det ju så att X1 endast är intressant ur ett stockholmsperspektiv, då finns det ju andra fordon som har ett större historiskt värde över större delar av sverige.
När jag gick på gymnasiet så fick jag en gång äran att åka Y1 1294 hem från Vetlanda, detta var ett av mina första nostalgiska ögonblick, FIAT-motor och orginalinredning, precis som min barndoms resor, tyvärr så försåldes hon tillsammans med den andra orginalmaskinen till Kroatien vilket innebar att de sista "riktiga" Y1 försvann.
Om man nu får tycka så är det väl ändå så att "statliga-järnvägsmuseum" borde förbarma sig över de fordon som inte är intressanta för övriga museibanor, vilket dom också gör idag till viss del. Men utvecklingen kan ju inte bara stanna vid 1960-talet, mycket av vår historia finns även efter detta.
Och vad det gäller ångloksbevarandet i det här landet så kan jag väl säga som så att man nog faktiskt har varit lite för bortskämda, men det är nog slut med det nu. Snart börjar en era där man måste köpa nya pannor o.s.v. Tyvärr så kommer även detta att bara gynna enhetstyperna då jag hoppas att föreningarna kan samarbeta och beställa en laddning pannor tillsammans istället för en och en.

Högst personlig åsikter
Urban Åkesson


Hela tråden: